Uit het leven gegrepen., Wake up

Drank is geen goed doel

m1gy666wmx6oAfgelopen week heb ik me gigantisch lopen ergeren. Evenals vorig jaar rond deze tijd. En ik heb inmiddels vernomen dat ik lang niet de enige ben geweest die zich kapot heeft geërgerd. Mijn Facebook-chat werd continue volgegooid met verzoeken om ´onze´ mannen voor de gek te houden met als doel aandacht te vragen voor (borst)kanker.
Vorig jaar moest je de kleur van je bustehouder op je profiel zetten. En dan wisten ´onze´ mannen zogenaamd niet wat er was, moesten ze er naar raden en deden de vrouwen in hun vuistje lachen.
En ja, daar werd het nieuws mee gehaald en op die manier kreeg Pink Ribbon de aandacht die ze wilden. Dezelfde Pink Ribbon, die slechts 1,8% van al het opgehaalde geld aan onderzoek naar borstkanker doorsluist, terwijl 15% de door zichzelf gestelde norm is. Er staan nog miljoenen op de bankrekening, niets te doen. Waar het geld van Pink Ribbon dan wel heen gaat? Voorlichting, zeggen ze zelf. Maar dat is in dit geval synoniem voor marketing. Pink Ribbon is namelijk een soort semi-marketingvehikel van uitgeverij Sanoma.
Maar dit terzijde.

Dit jaar heeft er één of andere flapdrol het idee in z´n kop gehaald om deze actie te herhalen, maar niet voordat het eerst even in een ander jasje werd gestoken. Schijnbaar is het leuk om je relatie-status te koppelen aan een dranksoort en dat dan op je profiel te zetten.

Als voorbeeld: CHAMPAGNE: ik ben vrijgezel / JENEVER: ik ben verloofd / WIJN: samen zijn, maar hij weet het nog niet / COGNAC: ik heb een relatie / AMARETTO: ik ben verliefd / SAFARI: ik hou van avontuur / COINTREAU: ik ben getrouwd / BIER: vrije liefde MALIBU: ik ben zijn minnares JÄGERMEISTER: ik heb de ware nog niet gevonden / VODKA: ik ben vrijgezel en dat blijft zo / BLOODY MARY: ik zou terug vrijgezel willen zijn / TEQUILA SUNRISE: ik wil graag trouwen.

Alsof je ooit Bloody Mary op je profiel zou zetten, maar ok.

Vervolgens lekte dit al vrij snel uit en waren alle mannen op de hoogte wat de betekenis was van de vage drank-omschrijvingen op de profielen van de dames. Niet veel later ontving ik een volgende optie. Gewoon om de mannen te stangen. Omdat al die mannen zich vreselijk druk maken over dat ‘iets op Facebook plaatsen tegen kanker’ de reinste onzin is en het niets helpt en dat we beter kunnen doneren.
Of we dan het volgende wilden noteren op ons profiel, want doneren deden we toch wel:

Mijn vent is een beest in bed en geeft me precies wat ik wil: XTC. Mijn vent doet zijn best, maar kan hier en daar wel wat bijscholing gebruiken: WIET. Mijn vent bakt er niks van: COKE. Ik heb geen vent, maar een neukertje: PADDO’S. Ik heb geen vent, maar een bangalijst: KETAMINE. Ik doe het liever met vrouwen: GHB. Ik heb geen vent en ook geen sex: ANTIDEPRESSIVA. Ik meld niks, maar doe graag mee aan deze onzin: HEROINE.

What´s the fucking use, dames? Wil je aandacht voor de ziekte? Wil je aandacht voor het vreselijke feit dat 13000 vrouwen in Nederland jaarlijks de diagnose borstkanker krijgen? Een vrouw heeft dus een kans van 1 op 8 om deze kloteziekte te krijgen. Heb je er wel eens bij stil gestaan wat het met hen doet als er “spelletjes” worden gespeeld, die de plank volledig misslaan om hun ziekte onder de aandacht te brengen?
Dan moet het ook nog eens onder de vrouwen blijven en “geheim” voor de mannen, maar zijn jullie ervan op de hoogte dat er zelfs jaarlijks 90 mannen in Nederland zijn die dezelfde diagnose krijgen?

Waarom zo omslachtig? Waarom zo vreselijk kneuterig en kinderachtig? Als je echt iets wilt doen, als je echt het goede doel wilt steunen, waarom noem je het beestje dan niet gewoon bij de naam? Waarom verzin je geen ludieke actie waarmee je een bak geld ophaalt, die je vervolgens stort op Giro 26000.

En dan nog één kleine opmerking mijnerzijds…
Jullie waren veel te vroeg. Het was afgelopen week en “as we speak/read” nog steeds de week van de nierstichting (stort op Giro 88000). Je leven aan een draadje drie keer per week om je bloed te spoelen, omdat je nieren niet meer werken is net zo min een pretje. Dat heeft, net als kanker, weinig uitzicht op een hoopvolle toekomst. En deze nierpatiënten hebben net zoveel aan een ludieke actie, waarbij enorm veel geld wordt opgehaald, als de kankerpatiënten, hartpatiënten en alle andere zieken en goede doelen.
Dus please dames, hou op met spelletjes spelen, wordt wakker, wees helder en duidelijk, maar bovenal…

DONEER ZELF EENS EEN DOT GELD!!!

Standaard

2 gedachtes over “Drank is geen goed doel

  1. Goed stuk, Marjolein.
    Ik doe zowiezo niet mee aan dat soort ongein maar dit slaat de plank helemaal mis. Ik begin steeds meer een hekel te krijgen aan Facebook door al die achtelijke acties…

Plaats een reactie